خطرات فیبر نوری

0

در دنیای امروزی که استفاده از تکنولوژی فراگیر شده است نگرانی هایی ایجاد شده است که آیا ممکن است خطری داشته باشد. که همانطور که میدانید فیبر نوری امروزه به یک ضرورت در اینترنت تبدیل شده است و پس از آن که متوجه شدند که تاثیر به سزایی در سرعت اینترنت دارد استفاده از آن گسترش یافت اما باعث ایجاد نگرانی هایی شد که خطرات فیبر نوری چیست؟ که در ادامه قرار است به این مبحث بپردازیم .

 

  • خطرات فیبر نوری :

  • فیبر نوری اصولاً ایمن است و خطر زیادی ندارد. اما استفاده نادرست یا ناشایسته می‌تواند به برخی مشکلات منجر شود مانند آسیب دیدن به سرعت اتصالات، انحنا، یا خمیدگی فیبرها. همچنین، در صورتی که در نصب یا تعمیرات از نیروی زیادی استفاده شود، ممکن است فیبرها شکسته شوند.
  • علاوه بر این، در صورتی که فیبر نوری به طور ناصحیح نصب شود و در معرض فشار، حرارت یا تغییرات محیطی قرار گیرد، ممکن است کیفیت انتقال داده‌ها کاهش یابد و عملکرد شبکه تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین، خرابی‌های ناشی از فشار، خمیدگی، یا شکستگی فیبرها می‌تواند به مشکلاتی از جمله افت اتصال یا اختلال در ارتباط منجر شود.
  1. بیشترین خطرات فیبر نوری برای افرادی است که نصب فیبر نوری را انجام میدهند . اما متاسفانه به دلیل اینکه هیچ جریان برقی وجود ندارد اما نصابها خیالشان از این بابت برق گرفتگی راحت است . اما باید گفت  زمانیکه انتقال داده ها را انجام میدهند در فیبر نوری به فرمت نور فروسرخ میشود و به دلیل اینکه با چشم دیده نمیشود خطر بزرگی برای نصاب ها حساب میشود .
  2. با توجه به مطالبی که گفته شد کور فیبر نوری یک تار شیشه ای است که مانند یک تارموی انسان نازک است . زمانیکه کورفیبر نوری از کابل خارج میشود میتواند خطراتی را ایجاد کند. که موقع برداشتن آن با دست باید احتیاط کنید. چرا که کابلها شامل فیبر نوری هستند. و زمانیکه با دستتان فیبر نوری را بردارید ممکن است که شیشه آن به دستتان برود .
  3. امکان اینکه فردی اطلاعاتی از فیبر نوری نداشته باشد وجود دارد که در این صورت باید برای بررسی آن از ردیابهای بصری استفاده کنید. که با تکاندن آن میتوانید به جریان انتقال داده های نور پی ببرید. در صورتی که مشاهده کردید انتهای فیبر نوری شکسته است نگران نشوید چرا که هیچ آسیبی و یا خطری ندارد. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که قضیه فیبر نوری پولیش خورده فرق میکند. چرا که اگر مشکلی برای آن پیش بیاید. احتمال آسیب رساندن به چشم وجود دارد. که در این شرایط دوحالت وجود دارد: وجود توان بالای منبع نور و حالت بعدی اشعه نوری خروجی باریک است. که در این صورت نباید به طور خیره به فیبر نوری نگاه کنید.
  4. از جمله دیگر خطرات فیبر نوری در زمان اتصال است به اینصورت که با توجه به اینکه از دستگاه فیوژن برای جرقه در کابل استفاده میکنند میتواند منجر به اشتعال باشد که در این صورت باید خیلی حواستان را جمع کنید و تمامی مواردی که باید از آن فضا نباشد را دور کنید .
  5. از دیگر خطرات میتوان گفت که موادی به نام اسپلایسینگ و فیکسچر در فیبر نوری که به عنوان پاک کننده های شیمیایی از چسب و … استفاده می شود که نکته این بخش این است که باید مراقب باشید که این مواد تماسی با دستتان نداشته باشد .

خطرات فیبرنوری

  • نکات ایمنی فیبر نوری :

  1.  در محل یا مکانی که فیبر نوری در حال نصب است به هیچ وجه نباید مواد خوراکی قرار بگیرد .
  2. بیشتر در سطح هایی که رنگ های تیره دارند کار کنید چرا که به آسانی بتوانید قطعات و ذرات فیبر های نوری را پیدا کنید .
  3. در هنگام نصب فیبر نوری از لباس و دستکش های یکبار مصرف استفاده کنید تا از نشستن ذرات فیبر نوری بر بدن و لباس هایتان جلوگیری شود .
  4. و همچنین در زمان نصب و یا کار با فیبر نوری از عینک های مخصوص اینکار استفاده کنید .
  5. در زمان کار اتاقی که تهویه دارد مناسبتر است .
  6. پس از اینکه کار با فیبر نوری تمام شد دست و صورت خود را حتما بشورید .
  7. در مکانی که نصب و کار با فیبر نوری انجام میشود به هیچ وجه از دخانیات استفاده نشود .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.